Page 29 - Annual report 2011

When we look at the whole sales process, e.g. the enquiry reception,
offer creation and contract conclusion; we can say that the number of
enquiries we have received has been by 19 % lower than in the year
2010.
This fact confirms our strategy to aim more precisely on our
potential customers that match our portfolio and to address them
directly; such a procedure saves time of our sales managers who
therefore deal with relevant business cases and are losing less time with
enquiries that do not fit our sales strategy.
Another point that we have tried to fulfill, is connected to the offer
creation process. Our goal was to prepare a smaller number of offers
with a greater financial value. Since the average offer value has
increased from 15,446.940 CZK in 2010 to 34,333.635 CZK and the
total financial volume of offers that have been sent to our customers in
2011
has exceeded 15,4 billion CZK, which is 31 % more than in 2010
when we have processed offers in the total amount of 10,7 billion CZK. It
is possible to say that we have fulfilled our strategy in this aspect as well.
Another important aspect that has marked the sales development in
2011
is that we have managed to strengthen and deepen the coo-
peration with our sales representatives and Key Account Managers. To
intensify our relationships and communication, we organized in October
a meeting of sales representatives. Also this strategy has proven to be
useful, since the sales through sales managers reached the total
amount of 168,845.582 CZK and we are planning to increase the
volume of our cooperation in the year 2012 evenmore.
annual report 2011 annual report 2011 annual report 2011 annual report 2011 annual report 2011
Při pohledu na celý prodejní proces od přijetí poptávky, přes tvorbu
nabídky až k uzavření kontraktu, můžeme konstatovat, že počet
přijatých poptávek byl o 19 % níže než v roce 2010. Tato skutečnost
potvrzuje naši strategii zaměřovat se více hlavně na potenciální
zákazníky, kteří odpovídají našemu portfoliu, a přímo je oslovovat.
Takový postup šetří čas našim manažerům prodeje, kteří se díky tomu
mohou věnovat pouze relevantním obchodním případům a ztrácí méně
času s poptávkami, které se neshodují s naší obchodní strategií.
Dalším cílem, který jsme se snažili naplnit, byla změna procesu tvorby
nabídky. Naším cílem bylo a je připravovat menší počet nabídek, které
mají větší finanční objem. Vzhledem k tomu, že se průměrná hodnota
nabídky zvýšila z 15 446 940 Kč na 34 333 635 Kč a celkový objem
nabídek, které byly odeslány k zákazníkovi, překročil hodnotu 15,4
miliardy Kč, což je o 31 % více než v roce 2010, kdy byly zpracovány
nabídky v celkovém objemu 10,7 miliardy Kč, můžeme říci, že naše
strategie byla úspěšná i v tomto ohledu.
Dalším výrazným prvkem, který ovlivnil rozvoj prodeje v roce 2011 je, že
se nám podařilo posílit a prohloubit spolupráci s našimi obchodními
zástupci a Key Account Managery. Pro zintenzivnění našich vztahů
i komunikace bylo v říjnu uspořádáno setkání obchodních zástupců.
I tento přístup se ukázal jako správný, jelikož prodeje v zemích, kde
máme obchodní zastoupení dosáhly výše 168 845 582 Kč. Toto číslo se
chystáme v roce 2012 ještě navýšit.
25/
Komentář k hospodářským výsledkům
Comments on economic results
2009
2010
2011
14.201.394
CZK
15.446.940
CZK
34.333.635
CZK
AVERAGE OFFER VALUE